OSP Łabowa

OCHOTNICZA STRAŻ POŻARNA W ŁABOWEJ

Ochotnicza Straż Pożarna w Łabowej została założona w 1920 roku.

Jest to jednostka Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego (KSRG). Decyzję o włączeniu w jego struktury Komendant Główny PSP wydał w dniu 23 lutego 1995 roku.

W remizie OSP Łabowa zainstalowany jest system selektywnego alarmowania. W przypadku, gdy zasadnie decyzja o zadysponowaniu jednostki do zdarzenia, syrenę zdalnie, drogą radiową uruchamia dyżurny operacyjny PSP w SKKM w Nowym Sączu. Dodatkowo druhowie JOT-u otrzymują na swoje telefony komórkowe powiadomienia o alarmie w formie SMS-a i poprzez dzwonienie.

Jednostkę Operacyjno-Techniczną (JOT), zakwalifikowaną do I kategorii, tworzą kobiety i mężczyźni.

Przy OSP działają dwie Młodzieżowe Drużyny Pożarnicze (MDP) – dziewczęca jak i chłopięca.

Na gminne zawody sportowo-pożarnicze grup A i C jednostka wystawia drużynę męską (grupa A) oraz kobiecą (grupa C).

Obszar działania OSP Łabowa to teren macierzystej miejscowości oraz gminy Łabowa. Jednostka jest dysponowana także do prowadzenia działań na obszarze chronionym przez KM PSP Nowy Sącz (miasto Nowy Sącz i powiat nowosądecki). Najczęściej są to interwencje w sąsiednich gminach Nawojowa i Krynica-Zdrój.

Najwięcej było w tej liczbie miejscowych zagrożeń na czele w wypadkami komunikacyjnymi. Jednostka zlokalizowana jest przy dość ruchliwej drodze krajowej nr 75, gdzie często dochodzi do tego typu zdarzeń, druhowie i druhny nie raz docierali pierwsi na miejsce wypadku.

OSP Łabowa realizuje w zakresie podstawowym pięć dziedzin ratownictwa specjalistycznego. Są to:

  • ratownictwo techniczne,
  • ratownictwo chemiczno-ekologiczne,
  • ratownictwo wodne,
  • ratownictwo wysokościowe,
  • działania poszukiwawczo-ratownicze.

 Zarząd Ochotniczej Straży Pożarnej w Łabowej na lata 2021-2026

  • Prezes – Dh. Wojciech Mąka
  • Wiceprezes Dh. Tomasz Lach
  • Wiceprezes Naczelnik – Dh. Wiesław Ćwikliński
  • Z-ca Naczelnika Dh. Krzysztof Rolka
  • Skarbnik Dh. Łukasz Stafin
  • Sekretarz Dh. Anna Fiut
  • Gospodarz Dh. Paweł Hasior
  • Członek Dh. Joanna Sołtys
  • Członek Dh. Dorota Oleś

Pojazdy ratowniczo-gaśnicze OSP Łabowa:

- Mercedes Atego 1429F GBARt 2,5/16

Dane operacyjne pojazdu:

  • Numer operacyjny: 359[K]30
  • Kryptonim radiowy: KF 359-30
  • Oznaczenie: GBARt 2,5/16

Dane techniczne pojazdu:

  • Rok produkcji podwozia: 2011
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 6374 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 210 kW (286 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Rodzaj napędu: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 6
  • Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1+4
  • Producent zabudowy: Bocar

Główne elementy układu wodno-pianowego samochodu:

  • zbiornik na wodę o pojemności 2500 l,
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 250 l,
  • dwuzakresowa autopompa o nominalnej wydajności wodnej 3000 l/min w trybie niskiego ciśnienia (10 bar) i nominalnej wydajności wodnej 250l/min w trybie wysokiego ciśnienia (40 bar),
  • linia szybkiego natarcia (wodno-pianowa),
  • stacjonarne działko pożarnicze (wodno-pianowe) o wydajności wodnej od 800 do 3200 l/min, regulowanej w zakresie 800, 1200, 1600, 2400, 3200 l/min,
  • instalacja zraszaczowa.

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator sygnałów dźwiękowych Bocar BOS200,
  • jednotonowy sygnał pneumatyczny.

Wyposażenie samochodu:

  1. Wyposażenie zamontowane na stałe:
    • stacjonarny maszt oświetleniowy,
    • wciągarka,
    • szperacz,
    • fala świetlna,
    • urządzenie sprzęgające,
    • radiotelefon przewoźny,
    • terminal statusów.
  2. Najważniejsze wyposażenie ratownicze:
    • pompy pożarnicze: motopompa pływająca, motopompa szlamowa,
    • agregat prądotwórczy,
    • armatura wodno-pianowa: węże pożarnicze – tłoczne i ssawne, prądownice (w tym prądownica pianowa), nakładka do piany na szybkie natarcie, nakładka do piany na działko, rozdzielacz, klucze do hydrantów – nadziemnego i podziemnego, wysysacz głębinowy, mostki przejazdowe, kurtyna wodna,
    • podręczny sprzęt gaśniczy: gaśnice, tłumice,
    • zestaw narzędzi hydraulicznych – rozpieracz ramieniowy z łańcuchami i adapterami, nożyce hydrauliczne, rozpieracz kolumnowy, pompa hydrauliczna o napędzie spalinowym,
    • sprzęt do cięcia: piła tarczowa do cięcia betonu i stali, piły łańcuchowe do cięcia drewna, nożyce do cięcia drutu,
    • sprzęt burzący: bosak, siekiera, łom zwykły, młot, siekierołom (inopór),
    • liny ratownicze,
    • sprzęt do ratownictwa medycznego: torba PSP-R1, nosze typu deska wraz ze stabilizatorem głowy i pasami, komplet szyn usztywniających, defibrylator,
    • detektor wielogazowy
    • sprzęt ochrony dróg oddechowych: aparaty powietrzne butlowe z maskami i sygnalizatorami bezruchu,
    • sprzęt do ratownictwa wodnego: ubrania suche do pracy w wodzie, kaski ochronne, kamizelki klasyczne (kapoki), wodery, sprzęt ABC (maski, fajki, płetwy), lina na bębnie
    • szelki bezpieczeństwa,
    • sprzęt oświetleniowy: reflektor, latarki,
    • sprzęt do oznakowania terenu: stożki ostrzegawcze, taśmy ostrzegawcze, lizaki do kierowania ruchem, znak ostrzegawczy,
    • drabina pożarnicza wysuwana,
    • radiotelefony przenośne,
    • sprzęt do usuwania substancji niebezpiecznych dla środowiska: sorbent, opryskiwacz, wózek do sorbentu
    • sprzęt logistyczny: łopaty, miotła, widły,

Mercedes trafił do jednostki pod koniec 2011 roku jako samochód fabrycznie nowy, wyprodukowany przez Przedsiębiorstwo Specjalistyczne „Bocar” Sp. z o. o. z Korwinowa koło Częstochowy. Pojazd kosztował 570 tys. zł i został zakupiony dzięki finansowemu wsparciu Gminy Łabowa, Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej w Warszawie i Zarządowi Oddziału Wojewódzkiego ZOSP RP Województwa Małopolskiego w Krakowie. W podziale bojowym jednostki Mercedes zastąpił DAF-a.

- Volkswagen Crafter GBLMRt 03/3

  • Rok produkcji podwozia: 2019
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 2.0
  • Maksymalna moc netto silnika:
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Rodzaj napędu: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 6
  • Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1+4
  • Producent zabudowy: Perfekt

Główne elementy układu wodno-pianowego:

  • zbiornik na wodę o pojemności 300 l,
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 30 l,
  • agregat niskociśnieniowy (wodno-pianowy) o wydajności wodnej 300 l przy ciśnieniu 6 bar,
  • linia szybkiego natarcia (wodno-pianowa).

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych pojazdu uprzywilejowanego Strobos.

Wyposażenie samochodu:

  • nożyco- rozpieracz,
  • pompa hydrauliczna spalinowa,
  • piła ręczna do cięcia szyb,
  • deska ortopedyczna
  • opatrunki hydrożelowe,

- Ford Ranger SLRR

  • Numer operacyjny: 359[K]32
  • Kryptonim radiowy: KF 359-32
  • Oznaczenie: SLRr
  • Rok produkcji podwozia: 2009
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 2500 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 105 kW (143 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Podstawowy rodzaj układu napędowego: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w kabinie: 5
  • Układ miejsc siedzących w kabinie: 1+1+3

Wyposażenie samochodu:

  1. Wyposażenie zamontowane na stałe:
    • urządzenie sprzęgające,
    • radiotelefon przewoźny.
  2. Najważniejsze wyposażenie ratownicze:
    • motopompa szlamowa,
    • węże pożarnicze – tłoczne i ssawne,
    • gaśnica,
    • apteczka pierwszej pomocy.

Samochód został pozyskany i wprowadzony do podziału bojowego jednostki w 2017 roku. Jego zakup był możliwy dzięki środkom finansowym pochodzącym z Urzędu Gminy w Łabowej oraz sponsorów. Generalnie Ford nie posiada stałego wyposażenia ratowniczego – to jaki sprzęt znajduje się na nim uzależnione jest od potrzeb. Początkowo samochód nie był pojazdem uprzywilejowanym. Po przyjściu do jednostki tymczasowo wyposażono go w niebieską lampę ostrzegawczą na magnesie, ale nie została zamontowana sygnalizacja dźwiękowa. Dopiero później zainstalowano generator sygnałów dźwiękowych wraz z belką sygnalizacyjną co sprawiło że Ford stał się pojazdem uprzywilejowanym. Pojazd zastąpił Land Rovera Defendera 110. Numery operacyjne przejął natomiast po byłym lekkim samochodzie specjalnym operacyjnym Fiat Marea.

-Volkswagen T6 SLBus

Lekki samochód 9 osobowy do przewozu ratowników.

Numer operacyjny 359 K 31.

Rok produkcji 2015.

Sygnalizacja dźwiękowa:

generator dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych pojazdu uprzywilejowanego Strobos.                                                                                        

-Przyczepka z Pakietem medycznym zakupiona z małopolskiej tarczy antykryzysowej

  • Numer operacyjny 349 K P6

GALERIA