Przejdź do stopki

GIM Łabowa

Treść

Sprawozdanie z realizacji programu rządowego „Książki naszych marzeń”
w roku szkolnym 2015/2016
Szkoła Podstawowa im. Św. Franciszka z Asyżu
w Łabowej


 1.)

Lp.

Działania

Stopień realizacji

Odpowiedzialny

1.

Przygotowanie wykazu pozycji książkowych do zakupu/skonsultowanie wykazu
z biblioteką publiczną.

W październiku 2015 r. w Gminnej Bibliotece Publicznej w Łabowej odbyły się konsultacje dotyczące planowanego zakupu książek do biblioteki szkolnej w ramach udziału w projekcie (załącznik nr 1).

Bibliotekarz

Stanisława

Maksymiec

2.

 Zakup pozycji książkowych

W grudniu 2015 r. zakupionych zostało 185 egzemplarzy (o wartości 2712,50 zł) nowości wydawniczych, rozwijających kompetencje i zainteresowania uczniów. Kierowano się  wynikami przeprowadzonego w ubiegłym roku szkolnym głosowania uczniów w ramach akcji „Ogólnopolski Wybór Książek” oraz wnioskami
z konsultacji z biblioteką publiczną oraz nauczycielami.
Książki zostały opracowane, skatalogowane i wyeksponowane na wystawce  - NOWOŚCI w bibliotece szkolnej i od stycznia 2016 r. uczniowie mieli możliwość ich wypożyczenia.
Informacja o ilości i tytułach wszystkich zakupionych książkach  została wywieszona na gazetce na korytarzu szkolnym przy bibliotece.

Bibliotekarz

Stanisława

Maksymiec

3.

Zorganizowanie co najmniej 2 wydarzeń promujących czytelnictwo wśród uczniów.

 

 

 

 

 

 

Konkurs czytelniczy dla klas IV-VI sprawdzający wiedzę i zaangażowanie uczniów w rządowy projekt Książki naszych marzeń pt. Czy wiesz?
Konkurs przeprowadzony został we wszystkich klasach IV-VI (udział wzięło 87 uczniów).
Działania poprzedzające konkurs przyczyniły się do osiągnięcia przez uczniów dobrych wyników w konkursie.

Bibliotekarz

Stanisława

Maksymiec

 

 

 

 

Bibliotekarz:

p. Stanisława

Maksymiec;

nauczyciel sztuki:

Joanna Złocka

2. Flash mob po bibliotekarsku.
Biblioteka zaproponowała wszystkim uczniom nieoczekiwane wydarzenie. Na korytarzu przy bibliotece szkolnej pojawiła się pozbawiona roślinności „Łąka czytelnika”. Zadaniem uczniów było ukwiecenie i ożywienie tej łąki. Kwiaty i motyle zawierały krótkie recenzje, foldery reklamowe w formie mini książeczki oraz wizytówki nowych książek. Podczas każdej przerwy przybywało kwiatów i motyli, by pod koniec dnia „Łąka czytelnika” była zapełniona i ozdobiona.
Przy wejściu do szkoły podstawowej pojawił się plakat z hasłem Książki naszych marzeń, od którego korytarzem szkoły podstawowej prowadziły ślady stóp wprost do „Łąki czytelnika”

4.

Uwzględnienie tematyki wpływu czytania na rozwój dzieci podczas zorganizowanego przez szkołę co najmniej jednego spotkania
z rodzicami.

 

Pedagogizacja rodziców  podczas spotkań klasowych:

 

I a - Wpływ czytania na rozwój dzieci  - kwiecień 2016 r.

p. Agata Łukasik

I b – Wpływ czytania na rozwój dzieci - kwiecień 2016 r.

p. Anna Pawlikowska- Raczek

II a - Projekt Książki naszych marzeń oraz rola rodziny w  kształtowaniu nawyku czytania książek- kwiecień 2016 r.

p. Grażyna Mołodec

II b – Warto czytać - kwiecień 2016 r.

p. Dorota Rolka

III a – Rola książki i głośnego czytania w rozwoju dziecka -kwiecień 2016 r.

p. Bożena Świgut

III b - Wpływ czytania na rozwój intelektualny i emocjonalny  u dzieci. - maj 2016r.

p. Katarzyna

Zabrzyńska

IV a   Wpływ czytania na rozwój dziecka. – marzec 2016 r.

p. Ewa Chomiczewska

IV b - Dlaczego warto czytać - marzec 2016 r.

p. Katarzyna Kwaśny

V a –  Wpływ czytania na rozwój dziecka. – marzec 2016 r.

p. Iwona Wilk

V b -  Wpływ czytania na rozwój dziecka. – marzec 2016 r.

p. Kinga Wiktor

VI a - Projekt Książki naszych marzeń, Wpływ czytania na rozwój dzieci, Cała Polska czyta dzieciom – marzec 2016 r.

p. Mariusz Ropczyński

VI b - Wpływ czytania na rozwój dziecka. – marzec 2016 r.

p. Agata Tobiasz

5.

Zrealizowanie co najmniej jednego projektu edukacyjnego na oddział
w szkole z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej.

 

I a – Projekt pt. Książka moim przyjacielem. (załącznik nr 2 ).

p. Agata Łukasik

I b – Projekt pt. W krainie baśni (załącznik nr 3).

p. p. Anna Pawlikowska- Raczek

II a – Projekt pt. Czytanie  rozwija wyobraźnię (załącznik nr 4).

p. Grażyna Mołodec

II b -  Projekt pt. Biblioteczni detektywi (załącznik nr 5).

p. Dorota Rolka

III a – Projekt pt. Wzruszający czas baśni. (załącznik nr 6).

p. Bożena Świgut

III b – Projekt pt. W niezwykłej krainie polskich legend. (załącznik nr 7).

p. Katarzyna

Zabrzyńska

IV a – Projekt pt. Projekt Z książką w dojrzałe i odpowiedzialne życie. (załącznik nr 8).

p. Agata Tobiasz

IV b – Projekt pt. Z książką za pan brat (załącznik nr 9).

p. Katarzyna Kwaśny

Va - Projekt pt. Opracowujemy prezentację multimedialną do książki Martina Widmarka i Heleny Willis „Biuro detektywistyczne Lassego i Mai. Tajemnica gazety.” (załącznik nr 10).

p. Mariusz Ropczyński

 

V b – Projekt pt. Z książką w dojrzałe i odpowiedzialne życie. (załącznik nr 11).

p. Agata Tobiasz

 

VI a – Projekt pt. Przygotowujemy prezentację multimedialną do książki Macieja Wojtyszki „Magiczne drzewo. Olbrzym.” (załącznik nr 12).

p. Mariusz Ropczyński

 

 

VI b – Projekt pt. Z książką w dojrzałe i odpowiedzialne życie (załącznik nr 13).

p. Agata Tobiasz

 

6.

Dostosowanie organizacji pracy bibliotek szkolnych do potrzeb uczniów.

 

Godziny pracy biblioteki - mimo małej ilości godzin oraz dwuzmianowości nauczania - stwarzały możliwości skorzystania z niej każdemu uczniowi. Na okres ferii uczniowie mieli możliwość wypożyczenia większej ilości książek.

Bibliotekarz

Stanisława

Maksymiec

 - liczba wydarzeń czytelniczych w szkole w trakcie trwania programu: 109
- liczba lekcji bibliotecznych połączonych z promocją książek zakupionych w ramach programu: 15
- liczba zorganizowanych spotkań z rodzicami uwzględniających tematykę wpływu czytania na rozwój dzieci: 12
- liczba wypożyczeń przypadających na jeden tytuł z nowo zakupionych książek: 4
- ogólna liczba wypożyczeń z biblioteki szkolnej w okresie od dnia 1 września 2015 r. do 30 maja 2016r. : 4393
- ogólna liczba wypożyczeń w analogicznym okresie w poprzednim roku szkolnym: 3825
- informacja o dostosowaniu organizacji pracy bibliotek szkolnych do potrzeb uczniów w szczególności poprzez umożliwienie im wypożyczenia książek również w ferie zimowe i letnie: Uczniowie mają możliwość wypożyczania książek na okres ferii. Z uwagi na organizację roku szkolnego nie ma możliwości i potrzeby wypożyczania książek na okres wakacji. W tym czasie czynna jest Gminna Biblioteka Publiczna
- informacje o podjęciu przez szkoły współpracy z bibliotekami publicznymi w ramach wymiany informacji o imprezach promujących czytelnictwo: W roku szkolnym 2015/2016 wzorem lat ubiegłych Szkoła Podstawowa im. Św. Franciszka z Asyżu w Łabowej ściśle współpracuje
z Gminną Biblioteką Publiczną w Łabowej wymieniając informacje o imprezach promujących czytelnictwo oraz biorąc w nich aktywny udział. Spotkania odbywają się cały rok wg. harmonogramu ustalonego pomiędzy szkołą a biblioteką . (załącznik nr 14)

2.) Wnioski z realizacji programu na terenie jednostki:
1.    Projekt wymagał bardzo dużego zaangażowania nauczycieli i uczniów.
2.    Kwota przeznaczona na realizację projektu była zdecydowanie za niska. Nie ujmowała np. zakupu materiałów do jego realizacji, nie przewidziane były środki na nagrody dla uczestników programu.
3.    Stawiane wymagania dotyczące realizacji programu były niewspółmierne do włożonego przez uczniów i nauczycieli wkładu pracy.
4.    Wymagania dotyczące sprawozdanie z realizacji są zbyt drobiazgowe, pracochłonne nie wnoszące nic nowego do programu.