SP Maciejowa
Treść
Szkoła Podstawowa im. św. Kingi w Maciejowej
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU „KSIĄŻKI NASZYCH MARZEŃ”
rok szkolny 2015/2016
W listopadzie 2015 r. po konsultacji z Gminną Biblioteką Publiczną w Łabowej dokonano zakupu 67 tytułów przeznaczonych dla kl. 1 - 6. Książki zostały wybrane po konsultacjach z uczniami i analizie zasobu szkolnej biblioteki. Wśród zakupionych pozycji znalazło się 8 tytułów książek w języku angielskim, aby zainteresować uczniów wykorzystaniem znajomości języka obcego.
Zgodnie z Uchwałą i Rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie rządowego programu wspierania w 2015 r. organów prowadzących szkoły podstawowe w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję czytelnictwa wśród młodzieży „Książki naszych marzeń”:
1. Biblioteka szkolna zorganizowała 4 wydarzenia promujące czytelnictwo z udziałem uczniów (osobne sprawozdanie).
2. Przeprowadzono 8 lekcji bibliotecznych (przez opiekuna biblioteki) oraz 4 lekcje biblioteczne przeprowadzone przez wychowawców klas młodszych i nauczyciela polonistę (wpisy w dziennikach).
3. Zorganizowano w szkole spotkanie ogólne z rodzicami i przeprowadzono prelekcję na temat wpływu czytania na rozwój dzieci. Dla rodziców kl. I zorganizowano również dodatkowe spotkanie w celu zachęcenia rodziców do czytania dzieciom i zakupu książek na upominki. W tym celu nawiązano kontakt z księgarnią internetową, która umożliwia wybór i zakup tanich książek na nagrody, upominki oraz do domowych księgozbiorów. W kasach młodszych przez cały rok istniały klasowe biblioteczki umożliwiające uczniom czytanie książek nawet na przerwach i pożyczanie ich do domu.
4. W każdej klasie zrealizowano po jednym projekcie edukacyjnym z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej obejmując wszystkich uczniów.
5. W miarę możliwości dostosowano pracę biblioteki szkolnej do potrzeb uczniów – biblioteka, była między innymi dostępna pół godziny przed lekcjami oraz na przerwach, kiedy jest najwięcej uczniów w szkole. Ponieważ ilość godzin bibliotecznych jest ograniczona ze względu na mniejszą liczbę uczniów w szkole, wychowawcy klas młodszych oraz nauczyciel polonista włączyli się (za zgodą opiekuna biblioteki) w organizowanie spotkań w bibliotece szkolnej w celu promocji nowego księgozbioru i wymiany pożyczanych książek.
6. Ogólna liczba wypożyczeń w klasach 1- 6 do maja w roku szkolnym 2015/2016 – 837 (ilość wszystkich wypożyczeń 913, w tym 215 wypożyczeń nowych książek). Na jednego ucznia przypadło 15,5 wypożyczenia.
7. Ogólna liczba wypożyczeń w klasach 1 - 6 do maja w roku szkolnym 2014/2015 – 812 (ilość wszystkich wypożyczeń 903). Na jednego ucznia przypadło 12,8 wypożyczenia.
8. Liczba wypożyczeń przypadających na jeden tytuł nowo zakupionych książek – 3,2.
9. Na okres ferii zimowych uczniowie mogli wypożyczyć większą ilość książek i zostali poinformowani o dniach dyżuru nauczyciela w bibliotece. Na okres wakacji książki zostaną pożyczone chętnym uczniom w większej ilości niż to jest w regulaminie biblioteki szkolnej
i w formie pisemnej uczniowie zostaną powiadomieni o dyżurach nauczyciela w bibliotece
na początku lipca i pod koniec sierpnia 2016 r.
10. Utrzymano współpracę w Gminną Biblioteką Publiczną w Łabowej:
• zachęcano uczniów do korzystania z zasobów biblioteki,
• uczniowie kl. IV skorzystali z lekcji bibliotecznej;
• przekazywano uczniom informacje w formie ustnej lub pisemnej (ulotki) o organizowanych przez bibliotekę imprezach;
• uczniowie klas młodszych wzięli udział w konkursie plastycznym z nagrodami pt. „Pies i kot – nasi czworonożni przyjaciele” poprzedzonym w klasach zajęciami z wykorzystaniem książek o kotach i psach np. „Przygody Filonka bez ogonka”, „Puc, Bursztyn i goście”, „Szkolne przygody Pimpusia Sadełko”, wiersze Stanisława Jachowicza, Jana Brzechwy, pozycje popularnonaukowe itp.
• W ramach współpracy wychowawca kl. III pożyczał książki z Sądeckiej Biblioteki Publicznej im. Józefa Szujskiego w Nowym Sączu, aby wzbogacić ofertę dla uczniów.
11. Wszystkie zorganizowane wydarzenia zostały zaplanowane podczas rozmów z uczniami, podczas spotkań Rady Pedagogicznej; opracowano harmonogram działań i powiadomiono rodziców o prowadzeniu poszczególnych działań.
12. Wnioski z realizacji programu:
• zaobserwowano wzrost zainteresowania czytaniem książek szczególnie w klasach 1 – 3;
• dużym zainteresowaniem cieszyła się możliwość czytania książek młodszym dzieciom przez uczniów kl. 4 – 6, co miało wpływ na wzrost samooceny czytających i kształciła technikę głośnego czytania;
• dzień poświęcony na podsumowanie projektów czytelniczych pozwolił na: integrację uczniów, wymianę doświadczeń (zarówno wśród uczniów jak i nauczycieli), pokazanie osiągnięć, włączenie rodziców w życie szkoły;
• znaczną grupę uczniów przerażają książki o dużej zawartości (grube);
• uczniowie klas starszych chętniej pożyczają książki popularnonaukowe niż beletrystykę więc należałoby wzbogacić księgozbiór o takie książki;
• należy częściej propagować czytanie wśród rodziców, bo „przykład idzie z góry”; można rozszerzyć akcję „Rodzice czytają dzieciom”;
• dzieci, które przeczytały książki wydane w języku angielskim w dużym stopniu poszerzyły słownictwo i uzyskały pewną płynność językową pozwalającą na odegranie przedstawienia w języku angielskim;
• działania podjęte w ramach realizacji programu miały wpływ na integrację uczniów
i zwiększenie aktywności rodziców.
13. Dokumentowanie wydarzeń:
• zgromadzono projekty w formie pisemnej,
• dokonywano wpisów w dziennikach zajęć dydaktycznych i zajęć dodatkowych,
• zorganizowano dzień podsumowania projektów, gdzie uczniowie mogli pochwalić się dokonaniami przed wszystkimi uczniami i rodzicami,
• przeprowadzono analizę i sformułowano wnioski,
• wykonano kronikę zdjęciową, zamieszczono zdjęcia i informacje na stronie internetowej szkoły,
• gromadzono i eksponowano na wystawkach prace dzieci (plastyczne, makiety, karty pracy plakaty itp.).
Realizator programu na terenie
Szkoły Podstawowej w Maciejowej
/-/
Jadwiga Buda